knuffel jezelf
Linda van Butselaar
12/21/2023
0

Stappenplan jezelf knuffelen

12/21/2023
0

STAPPENPLAN JEZELF KNUFFELEN 

We kennen allemaal wel het knuffelen van iemand anders. Maar als er niemand in de buurt is op het moment dat jij een knuffel nodig hebt wat dan?

Kan je jezelf knuffelen?

Ja, dat kan natuurlijk altijd. Mijn advies is ook gewoon doen. Het is onderzocht dat jezelf knuffelen heel veel voordelen heeft.


Stappenplan voor jezelf knuffelen


1.  Wikkel je armen kruislings om je heen
Sla je armen om jezelf heen. Breng je linkerarm over je borst en plaats je linkerhand op je rechterschouder of bovenarm. Breng je rechterarm over je borst en leg je hand op je linkerschouder of bovenarm. Je kunt de volgorde omkeren: zoek gewoon een houding die voor jou het prettigst is.

Als je dat liever hebt, kun je je armen ook meer om je buik wikkelen. Onderzoek wat jij prettig vindt, daar gaat het om!


2.Geef jezelf eens even een goede omhelzing

Wrijf lichtjes over je schouders met je handen en knijp dan zachtjes masseer zachtjes rondjes draaiend over je schouders.


3. TIJDSDUUR

Houd jezelf zo lang als nodig is vast.
Soms is een snelle knuffel alles wat je nodig hebt, andere keren wil je misschien een lange, zachte knuffel en jezelf heen en weer wiegen. Het mooie van jezelf knuffelen is dat je precies weet hoe lang de knuffel mag duren.

In het begin kan het best ongemakkelijk voor jezelf voelen maar weet dat het goed is, jij bent het waard om geknuffeld te worden.

Probeer 1-5 min, dit is al voldoende om verandering waar te nemen. Voor een beter resultaat mag het 10 minuten per dag zijn.


Samengevat 10 redenen om jezelf dagelijks te verwennen met een knuffel: 

1) Het zorgt voor een geluksgevoel. Je wordt er blijer van.

2) Door jezelf te knuffel wordt het stresshormoon cortisol in je lichaam verminderd.

3)  Jezelf knuffelen helpt je om spanning los te laten



Een goede knuffel is de snelste manier om de oxytocine in je lichaam te laten stromen. Oxytocine, ook wel de ‘liefdesdrug’ genoemd, kalmeert je zenuwstelsel en verhoogt je positiviteit.



4) Jezelf knuffelen verminderd de pijn


Het is onderzocht dat jezelf knuffelen verminderd pijn. De onderzoekers gingen deelnemers een prik gegeven om het moment dat de deelnemers hun armen gekruist hielden; ze ervaarden minder pijn. Interessant verhaal niet waar?! Het kruisen van je armen in een zelfknuffel kan de hersenen in verwarring brengen, waardoor het gevoel van pijn wordt verminderd. Probeer het uit en ervaar het zelf.



5) Jezelf knuffel maakt jezelf rustiger en je gaat dieper ademhalen.

6) jezelf Knuffelen helpt je om je hart te helen.

7) jezelf knuffelen versterkt je immuunsysteem.



Door je armen over je borstkas te kruisen, raak je aantal meridianen aan. Deze zorgen ervoor dat je dieper gaat ademhalen, rustiger wordt, je hart opent minder last van stress en makkelijker loslaat.



8) Door jezelf te knuffelen  kom je in het hier en nu.

9) Jezelf knuffelen zorgt ervoor dat je jezelf accepteert zoals je bent.
10) Jezelf knuffelen geeft zelfliefde een boost!


Jezelf knuffelen maakt het gemakkelijker jezelf te accepteren zoals je bent. En wanneer je jezelf meer accepteert, waardeert ga je andere dingen en mensen in het leven ook meer waarderen. 

Daarom start vanaf vandaag  met het dagelijks geven van een knuffel aan jezelf. Jij speelt de belangrijkste rol in je eigen welzijn en jezelf knuffelen kan je helpen herinneren aan je eigen kracht, power-hart-kracht.


Dikke knuffel



Reacties